Betalingstermijnen. Voor veel ondernemers hoofdpijndossier numero uno.

U kent het fenomeen: u geeft de klant dertig dagen om de factuur te voldoen, maar klant verandert na dertig dagen structureel in debiteur. Soms willens en wetens. „Wij hanteren 45 dagen om onze facturen te betalen.” En dan heeft u nog geluk. Zestig tot negentig dagen is geen uitzondering meer. Natuurlijk kunt u factoring overwegen, maar er zijn meer processen waar u naar kunt kijken binnen uw bedrijf ten einde de DSO te verkorten.

Het is vaker benoemd. Ondernemers zullen meer en meer moeten letten op hun cash cycle. In tegenstelling tot wat veel bedrijven denken, is dat niet alleen de verantwoordelijkheid van die ene afdeling die zich met de bedrijfsfinanciën bezighoudt. Het is niet louter het terrein van credit control, hoewel het niet zelden wel de sturende afdeling zal zijn. Eigenlijk moeten alle sales- en creditprocessen naar één punt convergeren: een factuur die zo snel mogelijk kan en wordt betaald. Lees die laatste zin gerust nog een keer.

Kunnen de facturen op tijd worden betaald? Klopt de factuur met hetgeen er daadwerkelijk is verkocht? Die controle ligt bij de sales verantwoordelijke: binnen het order to cash-principe is hij degene die de factuurgegevens correct moet aanleveren. Daarmee is sales of commercie ook direct verantwoordelijk voor de DSO. Bij bedrijven waar de aanlevering van factuurgegevens bij de “voorkant” werd belegd, is een daling in het aantal dagen waarop de factuur openstaat vrijwel direct zichtbaar. Pure winst.

Behalve een order to cash, hebben bedrijven ook een purchase to pay. Doorgaans. Daar zien we het omgekeerde effect: het uitstellen van betalingen aan leveranciers. Eerst maar een cliché: wat u niet wil dat u geschiedt.. enfin, deze kent u. Maar het is wel een keiharde waarheid. U wilt dat leveranciers op tijd zijn? Zorg er dan voor dat de leveranties zijn afgestemd op uw bedrijfsprocessen. Doe dat in inkoopcontracten zodat aan beide kanten de facturatie op basis van deze contracten soepel kan verlopen. Zo grijpen alle processen  binnen een onderneming in elkaar: inkoop, sales, marketing, productie. Met financiën als regisseur.

Suzanne van der Horst is trainer, personal coach en eigenaar van Debtor Business.  Debtor Business helpt haar bedrijven aan het verbeteren van hun werkkapitaal d.m.v. vier pilaren: Consultancy – Outsourcing – Training/ opleiding – Factoring. Volg Suzanne ook op twitter.com/Debtorbusiness 

Bron: Debtor Business