Met een uitgebreide mediacampagne werd begin dit jaar FiNBOX gelanceerd: een nieuwe naam voor een bestaande dienst waar steeds meer bedrijven en klanten gebruik van maken.

Als het goed is weet heel Nederland inmiddels wat FiNBOX is. Een campagne op televisie en on line maakte in het voorjaar duidelijk dat de Digitale Nota (van ABN AMRO en ING) en de Notabox (Rabobank) voortaan een gezamenlijke nieuwe naam hebben. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) lanceerde bovendien een informatieve website (www.FiNBOX.nl) en voor de ruim 100.000 automobilisten die dagelijks ter hoogte van Amersfoort over de A1 rijden, plaatste het bedrijf Bluem een dertig meter lang FiNBOX-reclamebord.

Financiële inbox

“De oude namen, Digitale Nota en Notabox, waren niet zo duidelijk en we wilden ook dat de banken eenzelfde naam gingen gebruiken”, verklaart Rieko Kester de lancering van FiNBOX. “De nieuwe naam, afgeleid van financiële inbox, beschrijft beter wat de dienst inhoudt”  Kester is directeur van het bedrijf Bluem, dat in 2006 – samen met de banken en het toenmalige TNT-Post – de Digitale Nota in het leven riep. Mede-eigenaars van Bluem zijn onder meer AddComm en Atos Nederland.

Elf miljoen internetbankiers

Een financiële inbox binnen Internetbankieren. Klanten van de aangesloten banken kunnen daarin niet alleen hun rekeningen en acceptgiro’s ontvangen, maar ook verzekeringspolissen, pensioenafschriften en andere financiële overzichten. Kester: “Voorheen kreeg je je salaris op je bankrekening gestort en het salarisoverzicht met de gewone post of via e-mail. Dankzij FiNBOX is het mogelijk om ook het overzicht in je Internetbankieren binnen te krijgen.” Via de drie banken die FiNBOX ondersteunen, worden ruim elf miljoen internetbankiers bereikt: 95 procent van het totaal. De verwachting is dat ook de overige banken zullen gaan deelnemen.

Groeiend aantal deelnemende organisaties

Er zijn op dit moment ruim tweehonderd organisaties die hun klanten de mogelijkheid geven om FiNBOX te gebruiken. “Dat zijn voornamelijk organisaties die per jaar zo’n 10.000 facturen of andere financiële documenten naar klanten versturen”, vertelt de Bluem-directeur. “Telecombedrijven, energiebedrijven, verzekeraars, gemeenten, woningcorporaties, sportbonden en mediabedrijven. En het aantal deelnemers groeit nog steeds. Elke maand sluiten zich weer nieuwe partijen aan.” De voordelen zijn duidelijk. Betalingen gebeuren foutloos doordat het betalingskenmerk al is ingevuld; in vergelijking met de papieren acceptgiro’s wordt doorgaans sneller betaald, er zijn minder aanmaningen nodig en het geeft een besparing op portokosten.

Zeven jaar bewaard

Om financiële post via FiNBOX te kunnen ontvangen, moet de klant eerst aangemeld zijn. Dat kan via Internetbankieren of rechtstreeks bij de betreffende organisatie. “Dat laatste is nieuw ten opzichte van Digitale Nota”, onderstreept Kester. “Als je bijvoorbeeld een verzekering afsluit, kun je op het contractformulier al aangeven dat je alle post over de verzekering in je financiële inbox wilt ontvangen. Vervolgens regelt de verzekeraar de aanmelding bij FiNBOX.”

Nieuw is ook dat alle documenten die via de FiNBOX binnenkomen, zeven jaar worden bewaard en toegankelijk blijven via Internetbankieren. Kester: “Dat was voorheen anderhalf jaar, maar uit een tevredenheidsonderzoek bleek dat veel gebruikers behoefte hebben aan een langere termijn.”

Digitaal tenzij

Kester verwacht dat steeds meer organisaties hun documentenstroom via FiNBOX zullen digitaliseren. De consument is uiteraard niet verplicht om daarin mee te gaan. “Maar er zijn natuurlijk wel partijen die daar sturend in zijn”, weet Kester. “De klant heeft de keuze: hij kan alles digitaal ontvangen via de FiNBOX, maar als hij kiest voor papier, dan betaalt hij wel een bedrag per document voor de extra kosten.”

Wilt u meer weten over FiNBOX? Bezoek dan stand NB.45 van AddComm-Bluem op de 8e Credit Expo op woensdag 14 november 2012 in het Nieuwegein Business Center.

Bron: www.creditexpo.nl