Ad den Ouden is woonconsulent bij Patrimonium en is reeds 20 jaar in verschillende functies in de branche werkzaam. Vanuit deze functie was hij ook aanwezig op de door GGN georganiseerde inspiratiesessie op 5 maart.

Ad: “Het dilemma dat we voorgeschoteld kregen tijdens de inspiratiesessie ‘financieel versus sociaal rendement’, is namens een corporatie met een maatschappelijke functie makkelijk te beantwoorden. Sociaal rendement is belangrijker. Maar we houden wel in ons achterhoofd dat we de financiële doelstellingen niet uit het oog verliezen.”

Wat heb je meegenomen uit de inspiratiesessie?

Ad: “Ik was geschrokken van de kosten die een loonbeslag meebrengt voor de werkgever. Ik vond het ook interessant hoe gemêleerd het gezelschap was. Van overheidsvertegenwoordigers tot mensen van een pretpark. Dat is heel interessant, al die partijen met verschillende invalshoeken en achtergronden.”

“Hoe is het voor iemand die het zelf meemaakt? In die zin werd voor mij eigenlijk bevestigd dat sociaal incasseren meer effect heeft dan puur op financieel rendement te koersen.”

Is jouw algemene visie op incasso veranderd naar aanleiding van de sessie?

“Die is hetzelfde gebleven, en versterkt. Het verhaal van Bato van ONSbank was bijvoorbeeld heel interessant en indrukwekkend. Hoe is het voor iemand die het zelf meemaakt? In die zin werd voor mij eigenlijk bevestigd dat sociaal incasseren meer effect heeft dan puur op financieel rendement te koersen. Er zit vaak meer achter de voordeur dan alleen de vordering die jij komt innen. Daarom is het ook zo belangrijk om door te vragen als je contact hebt met mensen, en dat je niet meteen genoegen neemt met het eerste antwoord dat je krijgt. Vaak zeggen mensen in eerste instantie dat alles onder controle is, maar komen er toch dingen naar voren als je blijft doorvragen. Als we er vroeg bij zijn, kunnen we bijvoorbeeld ook doorverwijzen naar schuldhulpverlening van de gemeente. Daar hebben we goed contact mee.”

Jullie worden dus al vroeg in het proces vrij persoonlijk.

“Ja, wij doen al vrij vroeg in het proces een aantal pogingen om persoonlijk contact te zoeken. Als de tweede maand aanbreekt, hebben we al minstens twee contactpogingen gedaan, op verschillende manieren. De financiële consulent en woonconsulenten appen en bellen bijvoorbeeld met hun eigen nummer, en dus niet met een algemeen nummer. Het appen werkt heel goed, dat is echt een aanrader. Mensen zijn toch eerder geneigd te kijken als er een appje komt dan als ze een mail krijgen. Ook worden er regelmatig huisbezoeken ingezet in de aanpak van huurschulden. Het proces zelf blijven we verbeteren. Er komt steeds meer aandacht voor preventie. We zijn bijvoorbeeld bezig met een convenant preventie huisuitzettingen, waar ook het incassoproces in is opgenomen.”

“Er kan een belangrijke slag worden gemaakt als schuldeisers meer met elkaar afstemmen aan de voorkant, dus daar pleit ik voor.”

Is die afstemming tussen schuldeisers nodig?

“Ja, afstemming tussen schuldeisers biedt veel kansen. Soms krab je je namelijk weleens achter je oren of je de goede keuze hebt gemaakt. In de praktijk zie je dat afspraken lang niet altijd worden nagekomen en dat je soms kansen blijft geven. Als er dan een andere schuldeiser is die er wel hard in gaat, vraag je je af of je zelf niet strenger moet zijn. Daarom is het belangrijk dat daar afspraken over worden gemaakt en dat er een zekere mate van afstemming is tussen verschillende schuldeisers. Er kan een belangrijke slag worden gemaakt als schuldeisers meer met elkaar afstemmen aan de voorkant, dus daar pleit ik voor. Initiatieven die daarop toezien juich ik toe.”

Of je maatschappelijk rendement of financieel rendement nu belangrijker vindt, bij GGN weten we dat het één het ander allesbehalve uitsluit. Wil je meer weten over financieel vs sociaal rendement? Lees dan onze whitepaper.

Bron: GGN

Gerelateerd nieuws:

Credit Expo: “Download whitepaper: Duurzame oplossingen voor de schuldenproblematiek in Nederland