Nu het einde van de toch al mateloos ouderwetse acceptgiro in zicht komt, is het tijd voor een logisch alternatief: rekeningen versturen per email.

In 2007 richtte de succesvolle internetondernemer Kees Zegers (onder andere Nu.nl) met enkele anderen het bedrijf AcceptEmail op. Na een paar jaar in de luwte geopereerd te hebben, groeit dat bedrijf nu als kool. En dat is niet zo gek! Een rekening per email naar een klant versturen, die vervolgens met drie klikken voldaan kan worden – wie wil dat nou niet?

 De laatste zes jaar draagt CEO Peter Kwakernaak van AcceptEmail die boodschap uit. Sinds dit jaar worden ‘oude’ acceptgiro’s niet meer verwerkt en kan alleen nog maar gebruik worden gemaakt van de IBAN-acceptgiro. Na 2018 verdwijnt de acceptgiro helemaal. In dit interview legt Kwakernaak uit waarom het tijd is over te stappen van de acceptgiro naar AcceptEmail. „Het is moeilijk te bepalen hoe je succes kan meten, maar als AcceptEmail net als acceptgiro in het Van Dale woordenboek terecht komt, dan is mijn missie geslaagd.”

Kan je iets vertellen over het ontstaan en de ontwikkeling van AcceptEmail?

„AcceptEmail is opgericht in 2007, omdat er toen al heel veel mensen acceptgiro’s tijdens het internetbankieren overtypten en weggooiden. Je e-mailadres kies je zelf, dus dat is een vertrouwde plek om rekeningen te ontvangen. Wie een AcceptEmail ontvangt hoeft maximaal drie keer te klikken en betaalt via iDEAL of een andere methode. Daarna verspringt het betaalstrookje in de email van kleur en verandert het betaalverzoek in een betaalbewijs.”

 “De meeste AcceptEmail-betalingen lopen via iDEAL, het snelle online betaalsysteem dat de Nederlandse banken hanteren. Maar we zijn betaalmethodeonafhankelijk, dus we werken ook met Maestro, Paypal, VISA en Mastercard. Eind vorig jaar zijn we begonnen met de digitale variant van de automatische incassomachtiging, ook met behulp van iDEAL.”

  “Aanvankelijk zagen banken ons product niet zo zitten en bedrijven wilden hun initiële rekeningen nog niet via AcceptEmail versturen. Wij hebben ons toen eerst op het laatste deel van de keten gericht in de vorm van herinneringen en betaalafspraken. Toen dat bleek te werken schoven we op in de keten, eerst naar de eerste herinnering en daarna naar initiële betalingen. Nu zijn we heel fanatiek bezig met het verzorgen van de initiële betalingsstromen. We maken nu een turbulente groei door, zeker nu betalingen vanwege SEPA zijn  overgaan op IBAN en het einde van de accepgiro in zicht is.”

 “Wij hebben inmiddels 550 klanten, waaronder 250 grote bedrijven. Daarbij zitten bijna alle telecombedrijven, verzekeraars, energiebedrijven, woningcooperaties, en uitgevers als Sanoma en Wegener. Onze basis is Nederland, maar we hebben inmiddels twee mensen in het Verenigd Konkinkrijk en we hebben recentelijk iemand aangesteld voor Frankrijk, België en Luxemburg. Ook in Duitsland en Scandinavie kijken we naar partnerships als onderdeel van onze internationale strategie.”

 Wie maken er momenteel nog gebruik van acceptgiro’s?

 “Ik denk dan meteen aan goede doelen. Er is een zeurfactor van een acceptgiro die in de fruitmand ligt en zij denken dat ze daar van profiteren. Er zijn ook nog een aantal grote bedrijven die geld verdienen aan het gebruik van acceptgiro’s. Verder versturen verzekeringsmaatschappijen uitgeverijen, de belastingdienst, het CJIB, gemeentebelastingen en woningbouwcorporaties nog acceptgiro’s. Ik schat dat er anno 2014 nog zo’n 150 miljoen van die gele papiertjes worden verzonden.”

 Waarom zouden zij moeten  overstappen naar AcceptEmail?

 “Ten eerste is het goedkoper. Bovendien, als je niets doet totdat de acceptgiro verdwijnt, dan zit je later met een grote hobbel. AcceptEmail  scheelt echt enorm in kosten. Bij een acceptgiro komen print- en verzendkosten kijken, maar ook indirecte kosten als het overtypen van getallen en het achterhalen van foutieve betalingen. Een op de acht mensen die een acceptgiro overtypen, maken een fout en door de lange IBAN wordt die kans alleen maar groter. Al met al zijn de kosten 2,50 euro tot 3 euro per betaling en wij zitten daar meer dan een factor vijf onder.”

 “Ten tweede is het veel sneller om een rekening via email te versturen, terwijl het dagen duurt voordat een klant een acceptgiro onder ogen krijgt. De meeste mensen die een AcceptEmail ontvangen, zijn geneigd de betaling sneller te doen, zeker omdat het er ook goed uitziet op een mobiele telefoon. Een papieren acceptgiro verdwijnt vaak in de fruitmand en wordt dan veel later betaald.”

 “Tot slot is de klanttevredenheid veel hoger dan bij een acceptgiro en dat merken bedrijven die met ons samenwerken in hun Net Promoter Score. Mensen vinden het prettig om een rekening te kunnen betalen op een plek waar ze vaak komen. Wij ontwikkelen slimme oplossingen, waarbij voor ons gemak, snelheid en een prettige gebruikersbeleving voor de ontvanger het belangrijkste is. AcceptEmail is veel gebruiksvriendelijker dan ingewikkelde betaalportals, waar je een account moet aanmaken, inloggen, enzovoort.”

 “Als slagroom op de taart is  ons product ook milieuvriendelijker en we kunnen bedrijven ook helpen sturen op voorkeur. Als men bijvoorbeeld het liefst heeft dat klanten via automatische incasso betalen, dan kunnen wij dat zo gemakkelijk mogelijk maken.”

Hoe werkt een overstap naar AcceptEmail?

“Het begint met het verkrijgen van actuele e-mailadressen, als het bedrijf die nog niet heeft. Wij hebben een aantal methodes die dat makkelijker maken, bijvoorbeeld door registratie via een website of een QR-code op de papieren rekening. Bedrijven hebben geen specifieke toestemming van hun klanten nodig om met AcceptEmail aan de slag te gaan, want de rekeningen die wij versturen gelden als servicebericht. Het is belangrijk dat bedrijven heel duidelijk uitleggen wat AcceptEmail is en hoe het werkt. Wij hebben animatiefilmpjes die bedrijven op hun website kunnen zetten om hun klanten voor te lichten. En natuurlijk moeten zij hun klandizie ook beloven niet op oneigenlijke manier gebruik te maken van de e-mailadressen.”

Wat kost het en hoe verdien je het terug?

“AcceptEmail maakt gebruik van een pay-per-use model. Het tarief hangt van het volume af, maar je moet denken aan iets tussen de 20 en 10 cent per email of zelfs lager bij grote aantallen. Dat is veel minder dan de directe en indirecte kosten die bij een papieren acceptgiro komen kijken. De gemiddelde terugverdientijd is dan ook slechts drie tot zes maanden. De investering is sowieso altijd binnen een jaar terug. De installatie is voor een paar duizend euro klaar. Het is niet te vergelijken met een ingewikkelde SAP implementatie. In twee dagen kunnen we de koppeling tot stand brengen.”

Met welke partners werken jullie samen?

“Er is een mooie symbiose met iDEAL, dus wij werken uitstekend samen met alle banken. We vragen geen marge over de iDEAL-transacties, maar zwengelen het aantal transacties wel aan dus dat stellen de banken op prijs, want die verdienen daar aan. Voor ons is de betaalmethode van iDEAL heel handig. Het is bovendien belangrijk om goed te boek te staan bij banken, want mensen informeren regelmatig bij hun bank of ons bedrijf een goede reputatie heeft.”

“Softwarepakketten en credit management pakketten zijn echt heel belangrijke partners. We werken bijvoorbeeld met Quinity, een pakket dat zorgverzekeraars gebruiken. Maar gerenommeerde multinationals als Salesforce.com, Microsoft Dynamics, SAP en Oracle zijn allemaal interessant om mee te koppelen. We hebben tegenwoordig een Business Development Manager die samenwerking met dit soort partijen verder gaat aanzwengelen. Dat is ook onderdeel van onze internationalisering.” 

“Andere partners zijn fulfillment bedrijven zoals Post NL, DataB, Rotaform en Ricoh. Die zitten in een transformatie vanuit papier. Sommige van hen zien een partnership met ons als defensieve strategie, anderen zijn offensief en vooruitstrevender. Ik denk dat we op dit moment nog voor 70 procent direct met bedrijven zaken doen en voor 30 procent indirect via diverse pakketten. Dat is aan het veranderen tot de andere kant van 50/50.”

Hoe is de veiligheid gewaarborgd?

 “We leggen de security-lat heel hoog, op hetzelfde niveau als de banken. Technisch zitten er veel toeters, bellen, camera’s en encryptie bij onze hostingpartij, dat is echt heel heftig. Uiteindelijk vindt er nooit verzending van confidentiële informatie plaats, zoals medische geheimen of bankgeheimen. Ik heb zelf een achtergrond in fraudedetectie en kan je vertellen dat wat wij doen veel veiliger is dan ander opties. Daar betaal je ook voor. Er zijn enkele copycats actief in de markt, maar die zijn echt niet robuust en veilig. Wij zijn ook wel zo slim om niet precies het achterste van onze tong te laten zien qua veiligheid, want dat zou het minder veilig maken.”

“Communicatie is ook belangrijk voor het veiligheidsgevoel van klanten. Het is daarom belangrijk dat de emails van het bedrijf komen en niet van AcceptEmail. Herkenbaarheid van de emailrekeningen is belangrijk en er moet altijd een telefoonnummer zijn, waar mensen met vragen en twijfels terecht kunnen. Een FAQ en videofilmpje op de website van het bedrijf kan ook veel vragen van klanten beantwoorden.”

Meer weten? AcceptEmail is Silver Partner van Credit Expo 2014 op donderdag 6 november aanstaande in het NBC Congrescentrum. Credit Expo is gratis toegankelijk na online voorregistratie via de website. 

Bron: www.creditexpo.nl