Hoe weet je nu of een van een van je afnemers er niet goed voorstaat? Met een goed proces voor de opvolging van openstaande facturen, kun je de belangrijkste signalen al vrij snel oppikken.

Productie, handel & dienstverlening. Allemaal werkzaamheden die tot de kern van uw onderneming behoren. Maar om zelf winstgevend te blijven als ondernemer, zul je voor deze werkzaamheden wel betaald moeten worden. Toch komt het helaas regelmatig voor dat leveranciers te maken krijgen met het faillissement van een afnemer. En hier wil je als ondernemer liever niet mee geconfronteerd worden.

Financiele screening

De meest eenvoudige manier om de financiële positie van je afnemer te bepalen is door gebruik te maken van een financiële screening voordat je gaat leveren. Je weet dan direct of je klant of prospect kredietwaardig is. Bij terugkerende klanten kan monitoring of een alert-service van de kredietwaardigheid een alternatief bieden. Want ook goede klanten kunnen minder goede klanten worden. Je wordt dan automatisch op de hoogte gebracht als de kredietwaardigheid van je klant verandert.

Late betalingen

Het belangrijkste signaal is natuurlijk wanneer een trouwe klant in een keer de facturen later dan gebruikelijk of zelfs te laat gaat betalen. Iemand die altijd keurig op tijd zijn facturen betaald kan natuurlijk altijd een keer iets vergeten. Maar wanneer dit stelselmatig gebeurt, dan is het belangrijk om dit goed in de gaten te houden.

Smoezen

Ook smoezen kunnen een indicatie zijn van problemen. Uitspraken als “de factuur is niet ontvangen” of “de budgethouder heeft nog niet getekend” worden vaak gebruikt om tijd te rekken. Het is natuurlijk altijd de vraag of dit inderdaad te maken heeft met de bureaucratie binnen een bedrijf of dat er andere zaken aan de hand zijn. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Deponeren financiële cijfers

Heeft uw klant zijn financiële cijfers (op tijd) gedeponeerd bij de KvK? Deze jaarcijfers zijn op te vragen bij de KvK. Wanneer er echter niet gedeponeerd is kan dit echter duiden op een mindere financiële situatie. Dit kan tijdelijk zijn, maar deponeren is in de meeste gevallen wel een verplichting, en wanneer daar niet aan is voldaan, kunnen daar financiële redenen aan ten grondslag liggen.

Tot slot

Wanneer u twijfelt over de situatie bij uw klant en de betalingstermijnen lopen op, aarzel dan niet om er naar te vragen. Door op een geïnteresseerde manier te informeren bij uw klant, toont u interesse. Hierdoor zal de bereidheid om te betalen in veel gevallen toenemen. En als u echt zeker wilt weten dat er altijd wordt betaald, dan kunt u natuurlijk altijd een kredietverzekering afsluiten. 

Bron: www.creditexpo.nl