Jonge gezinnen bestellen bijna twee keer zo vaak op het internet als andere Nederlanders. Dat concludeert Experian Marketing Services in een onderzoek naar het online winkelgedrag van consumentengroepen.

Jonge gezinnen zijn verantwoordelijk voor zo’n 20 procent van de online omzet. Een flink percentage, zeker omdat zij nog geen 8 procent van de Nederlandse bevolking uitmaken. Niels Vink, Consumer Insight Specialist bij Experian, spreekt bij deze groep ook wel over ‘Kind en Carrière’, aangezien daar hun voornaamste focus ligt. Hij licht toe: “Jonge gezinnen zijn enorm online georiënteerd. Het gemiddelde aankoopbedrag van deze groep is met 116 euro redelijk laag, maar doordat zij zo frequent online bestellen blijft hun totale omzet met kop en schouders boven de rest uitsteken.”

Tienergezinnen blijven jonge digitalen voor

Gezinnen met tieners zijn nummer twee op de lijst. “Die zijn doorgaans minder online georiënteerd”, zegt Vink daarover. “Maar ze worden wellicht aangespoord door hun tieners.” ‘Jonge Digitalen’ volgen op de voet. Onder deze groep vallen studenten voor wie het internet een tweede natuur is en die bovendien vrijwel zonder uitzondering over een smartphone beschikken. Dat zij niet hoger dan de derde plek behalen is te wijten aan hun beperkte budget.

Ook ouderen shoppen online

Een heersend beeld van 65-plussers is dat zij nauwelijks overweg kunnen met een computer, laat staan dat zij hun online winkelmandje geregeld vullen. Dat klopt deels. “Het internet is nog steeds het domein van jonge consumenten”, stelt Vink. De onderzoekscijfers onderstrepen dat: 70 procent van de internetaankopen staan op naam van consumenten onder de 45 jaar. Desondanks zijn ouderen nog verantwoordelijk voor 8 procent van de online omzet.  Tussen 10.00 en 16.00 uur zorgen zij zelfs voor bijna de helft van alle online aankopen.

Vooral shoppen in het weekend

Experian komt het in het onderzoek tot meer verrassende conclusies. Zo blijkt dat Nederlanders de meeste online aankopen doordeweeks doen. Wel wordt er in het weekend dieper in de buidel getast. “Consumenten hebben over het algemeen drukke weekenden en lijken dan alleen de tijd te nemen voor grote online aankopen. Bovendien is het weekend vaak het moment om naar fysieke winkels te gaan”, legt Vink de cijfers uit. “Online winkelen is tegenwoordig vanaf vrijwel elke computer of smartphone mogelijk, dus dat is waarschijnlijk de reden van de hoge cijfers op werkdagen.”

Bron: Experian Marketing Services