De verslechtering van betaalgedrag sinds de kredietcrisis laat een kanteling zien en zet niet verder door. Het feit dat inmiddels 70% van de klanten binnen de gestelde termijn betaalt lijkt echter positiever dan het is. De gemiddelde betalingstermijn is sinds 2008 opgekropen van 28 naar 31 dagen. Dit blijkt uit de negende Credit Management Trendmeter van OnGuard, een onafhankelijk, periodiek onderzoek onder een representatieve groep credit managers in Nederland.
Verbetering dankzij versoepeling?
De 53% die vorig jaar nog een verslechtering van de DSO constateerde is inmiddels ruim gehalveerd naar 24%. Dit is echter mogelijk te danken aan soepelere betalingstermijnen van de credit managers zelf. In vergelijking met anderhalf jaar terug krijgen klanten nu drie dagen langer de tijd om te betalen in vergelijking met anderhalf jaar terug. Bijna één op de zes credit managers stelde zelf voor om langere termijnen te hanteren om meer omzet mogelijk te maken.

Betalingsmoraal
Credit managers schatten de toekomst van de betalingsmoraal positiever in. Vorig jaar dacht bijna driekwart dat de betalingsmoraal zou verslechteren; nu is dat nog 37%.
De kredietcrisis is geen populaire smoes meer, meest gehoorde reden (61%) voor late betaling is het besluit om ‘gewoon' een andere termijn te hanteren. Bijna zeven op de 10 credit managers vinden het MKB te bescheiden bij het innen van late betalingen.

Politieke kansen
Welke rol speelt de overheid in de verbetering van het betaalgedrag? 84% van de credit managers pleit voor wetgeving in Nederland die buitensporige betalingstermijnen beboet. De VVD wordt door het merendeel (68%) van credit managers gezien als dé politieke partij die de betalingsmoraal kan verbeteren. Een samenwerking met D66 en CDA komt als gunstigste uit de bus.

Een greep uit de andere bevindingen van het onderzoek onder credit managers:

– 40% noemt bouwsector als slechtste betaler
– bijna 50% vindt dat ze meer risico's zouden moeten nemen
– 30% weigert klanten waarvan geen kredietlimiet is afgegeven
– 74% vindt informatie uit extreme bronnen niet up to date
– 85% heeft contact met alle afdelingen binnen de organisatie
– 54% heeft vaker een adviserende dan beslissende rol
– 34% beslist over klantacceptatie en 30% over afscheid van een klant
– 70% ervaart toename in werkdruk
– 73% beaamt dat de kredietcrisis het werk leuker maakt
– Credit management bij internationale ondernemingen lijkt voorop te lopen

Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is kunt u aanvragen bij saskia.van.oirschot@onguard.com

Bron: creditexpo.nl