In 2013 hebben 8,3 miljoen Nederlandse online shoppers 5,3 miljard euro uitgegeven.

Ondanks de povere economische situatie, groeit de e-commerce sector in Europa en de VS zeer snel. Dit blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot, ’s werelds grootste marktplaats voor online kortingscodes. Het onderzoek, uitgevoerd door Centre of Retail Research in acht Europese landen en de Verenigde Staten, laat zien dat de online verkoop in de Europa zal toenemen met 18 procent in 2014 en in de VS een groei van 15 procent wordt verwacht.

Het onderzoek laat tevens zien dat 46 procent van de Europeanen en 55 procent van de Amerikanen online winkelt. Online shopping is met name populair in Zweden en het Verenigd Koninkrijk waar meer dan tweederde van de bevolking aankopen online doet (respectievelijk 71 procent en 67 procent).

Nederland had 8,3 miljoen online shoppers in 2013, dit is 49 procent van de bevolking. Nederland staat hierdoor in de top vijf van landen met de meeste online shoppers en boven Duitsland met 45,2 procent online shoppers. De groei van online shopping is in Zuid-Europa kleiner, maar toch shopt 1 op de 5 Italianen en 32 procent van de Spanjaarden online.

De online shopping frequentie is vergelijkbaar tussen Europa en de VS (13,3 versus 13,9 aankopen in 2013). Echter blijkt de waarde van de aankopen in de VS hoger te liggen dan in Europa. In de VS kochten consumenten, per aankoop, voor gemiddeld 82,50 euro in 2013, in Europa voor 56,40 euro. Nederlanders besteden na de Britten en de Duitsers het meeste per transactie, namelijk 62,35 euro en doen dit gemiddeld 10,2 keer per jaar. In totaal is vorig kalenderjaar in Nederland 5,3 miljard euro uitgegeven aan online shopping. Dit bedrag zal in 2014 naar verwachting stijgen met 14 procent naar 6 miljard euro.

Maurice Buijs, oprichter van ActiePagina.nl licht toe: “Terwijl de e-commerce sector blijft groeien in een rap tempo, zien we dan het Verenigd Koninkrijk en de VS reeds zeer volwassen markten zijn wat betreft online shopping. Nederland moet, samen met Frankrijk, Zweden en Duitsland nog volwassen worden. De technologie en distributie zijn reeds aanwezig en de groei komt van bestaande klanten die meer online kopen en van nieuwe online shoppers. In de komende drie jaar verwachten we dat deze landen zich nog meer zullen ontwikkelen en een online marktaandeel krijgen van meer dan 10 procent. Nederland kent nu een online marktaandeel van 6,3 procent en verwacht wordt dat dit in 2014 al 7,1 procent zal zijn.”

Bron: Persberichten.com