Zijn consumenten en bedrijven zich bewust van eigen verantwoordelijkheid bij internetbankieren?

Banken gaan steeds meer eisen stellen als het gaat om veilig internetbankieren. Werd een bedrijf of particulier voorheen tijdens een hack een flinke som geld afhandig gemaakt, dan werd dit verlies in veel gevallen vergoed door de bank. Als tegenwoordig blijkt dat een bedrijf of consument bepaalde veiligheidsmaatregelen niet heeft genomen, zal een bank eerder het financiële risico bij deze eindgebruiker neerleggen en de schade door fraude bij online bankieren steeds minder vaak vergoeden.

Sinds de nieuwe Veiligheidsregels in 2013 van kracht zijn geworden, is de verantwoordelijkheid gedeeltelijk verplaatst van de bank naar de eindgebruiker. “Banken hebben hun software en beveiliging steeds beter voor elkaar,” zegt Bert Heitink, Managing Director bij Sincerus, consultancybedrijf op het gebied van informatiebeveiliging. ”De hacker richt daarom nu zijn peilen op de eindgebruiker. Met phishingmails en nepwebsites proberen hackers de eindgebruiker te verleiden op malafide links te klikken en zo loopt deze het risico dat zijn computer wordt geïnfecteerd. Deze mails worden steeds professioneler en de eindgebruiker trapt hier dan ook steeds vaker in.”

De eindgebruiker moet zich bewust worden van zijn eigen verantwoordelijkheid als het gaat om internetbankieren en van de maatregelen die hij kan treffen. Sincerus adviseert daarom de volgende Veiligheidsregels goed door te nemen en op te volgen:

1. Houd je beveiligingscodes geheim

Zorg ervoor dat alleen jijzelf op de hoogte bent van je beveiligingscodes. Het is niet verstandig om codes op te slaan op je computer. Geef nooit een beveiligingscode door per telefoon, e-mail of andere wijze dan de bank heeft voorgeschreven.

2. Zorg ervoor dat je bankpas nooit door een ander wordt gebruikt

Laat je niet afleiden als je een bankpas gebruikt en controleer of jij je eigen bankpas vervolgens weer terugkrijgt. Controleer regelmatig of je de bankpas nog in je bezit hebt.

3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die je gebruikt voor bankzaken

Zorg dat de geïnstalleerde software op de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken is voorzien van actuele (beveiligings)updates. Denk hierbij aan het besturingssysteem en beveiligingsprogramma’s zoals een virusscanner en firewall. Installeer geen illegale software; het risico dat dit malware met zich meebrengt, is erg groot.

4. Controleer je bankrekening

Door regelmatig je elektronische of papieren rekeninginformatie te controleren, kan er snel aan de bel worden getrokken, mocht er iets niet kloppen. Aangeraden wordt om iedere twee weken je bankrekening te controleren.

5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op
Neem direct contact op met de bank als je iets vreemds of ongebruikelijks ervaart. De bank kan dan zorgen voor een blokkade om (verdere) schade te voorkomen.

“Een oplossing voor bankfraude is er niet. Maar de bewustwording van de eindgebruiker die leidt tot alertheid en een betere beveiliging van online apparaten zal de schade wel kunnen beperken”, aldus Heitink.

Bron: Persberichten.com