Ambitieuze groeiers in het mkb met een omzet vanaf 3 miljoen euro blijken zeer stevige aanjagers van de werkgelegenheid.

De 79 sterkste ondernemingen uit deze groep creëerden van 2011 tot 2014 ruim 1800 nieuwe voltijdbanen, een groei van 20 procent per jaar. Daarmee presteren ze beduidend beter dan grote bedrijven die vorig jaar 17.708 banen verloren (- 3 procent). Bovendien slagen mkb-groeiers er in de economische kwaliteit van hun groei te verbeteren. Zo nam de omzet per medewerker toe van 227.500 naar 247.500 euro, een individuele productiviteitsgroei van 9 procent.

Dat blijkt uit onderzoek onder 79 groeibedrijven door het ondernemersplatform Port4Growth, in samenwerking met Rabobank, Grant Thornton en Philips Innovation Services. Port4Growth presenteert de resultaten woensdag tijdens de uitreiking van de High Growth Awards (HGA), de ondernemersprijs voor de best presterende ondernemingen uit het midden- en kleinbedrijf.

Beter dan grote werkgevers

De cijfers tonen volgens Port4Growth-directeur Joop de Jong de betekenis van groei-ondernemers aan. ‘Leg hun resultaten maar naast die van het recent verschenen Volkskrant-onderzoek naar banengroei onder de honderd grootste werkgevers. Als je uit de Volkskrant-groep de 69 grootste ondernemingen filtert, dan stuit je bij het grootbedrijf op een banenverlies van 3 procent. Zelfs de 22 banenkwekers uit deze groep kwamen niet verder dan een gemiddelde groei van 5,4 procent.’

Wat de toppers uit het mkb vooral kenmerkt is een helder toekomstbeeld. ‘Ze werken met een groeiplan dat concrete doelen bevat. En diezelfde doelen toetsen ze continu op hun haalbaarheid. Zo richten ze hun energie op de bedrijfsactiviteiten die daadwerkelijk toegevoegde waarde bieden.’

Geen last van kredietschaarste

Verder zoeken groeibedrijven meer dan vroeger samenwerking met andere partijen. Het voorkomt dat tijd, geld en inspanningen worden verspeeld aan zaken buiten de directe kernactiviteit van de onderneming.

Wat de onderzoekers verbaast is dat geen van de bevraagde ondernemers klaagt over de beperkte toegang tot extern kapitaal om de eigen groeiplannen te financieren. ‘Na de kredietcrisis hebben deze ondernemers de tering naar de nering gezet en gekozen voor solide groei. Juist die conservatieve benadering maakt ze tot de toppers die ze nu zijn’, legt Joop de Jong uit.

‘Solide groeibedrijven beschikken meestal over voldoende eigen vermogen om hun eigen ambities te realiseren. En is er alsnog behoefte aan extern kapitaal, dan blijken ze vaak hun kredietaanvraag met het al genoemde concrete groeiplan zo goed te kunnen onderbouwen dat een bank het risico wel aandurft.’

Bron: APS