Het vertrouwen bij het Nederlandse bedrijfsleven is laag.

Tot die conclusie komt Graydon, bureau voor zakelijke informatie, na het doen van het vertrouwensonderzoek. 84% van de respondenten geeft aan dat het vertrouwen in de Nederlandse economie de afgelopen vijf jaar is afgenomen. Slechts 60% van de bedrijven vertrouwt zijn eigen klanten nog, bij leveranciers is dit 55%.

2% vertrouwt onbekende bedrijven

De kredietcrisis is een onderdeel van een veel dieper probleem: een fundamenteel gebrek aan vertrouwen dat een zware wissel trekt op de Nederlandse economie. Om dit te onderzoeken heeft Graydon een onderzoek gedaan naar het vertrouwen bij bedrijven. Hieruit blijkt dat slechts 60% zijn eigen klanten nog vertrouwt, bij leveranciers is dit 55%.
Het meeste wantrouwen heerst bij onbekende bedrijven. Zij worden slechts door 2% vertrouwd.

43% van de bedrijven geeft aan dat hun vertrouwen ook daadwerkelijk is geschaad door een klant de afgelopen vijf jaar. Het geschaad vertrouwen bij bedrijven door hun leveranciers is 19%.

Het vertrouwen van Nederlandse bedrijven

– 86% vertrouwt de eigen organisatie
– 60% vertrouwt zijn klanten
– 55% vertrouwt zijn leveranciers
– 27% vertrouwt banken & financiële instellingen
– 21% vertrouwt de overheid
– 20% vertrouwt verzekeraars
– 7% vertrouwt de politiek
– 2% vertrouwt onbekende bedrijven

Bedrijven willen vertrouwen

Bij een gebrek aan vertrouwen zijn bedrijven voorzichtig bij het aangaan van zakelijke transacties. Bedrijven vrágen om vertrouwen bij leveranciers en afnemers. In het eerste kwartaal van 2012 zijn al 455.246 financiële checks gedaan bij Graydon om te zien of bedrijven er financieel goed voor staat, of zij hun rekeningen op tijd betalen en hun verplichtingen nakomen. Hierin is de afgelopen kwartalen een continu stijgende lijn te zien. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2011 waren dit 424.973 checks, in 2010 waren dit er 349.901.

Financiële transparantie in tijden van de vertrouwenscrisis

Uit het vertrouwensonderzoek van Graydon blijkt dat 96% van de bedrijven gelooft dat vertrouwen bijdraagt aan een goede samenwerking. 77% geeft aan dat dit vertrouwen zorgt voor meer business bij zakenpartners.

Gertjan Kaart, Algemeen Directeur Graydon Nederland, geeft aan dat bedrijven zich zelf tot ‘trusted brands’ kunnen ontwikkelen door financieel transparant te zijn. ‘Vooral in tijden van crisis, vertrouwen bedrijven alleen wat ze zien en gaan ze niet af op enkel mooie woorden. Bedrijven die open zijn over hun financiële gezondheid en betaalgedrag, bevorderen het wederzijds begrip met afnemers, leveranciers en kredietverstrekkers.’

 

Bron: Graydon