Big data staat hoog op de trendlijstjes. Maar, wie verdient er nu geld mee?

Big data zijn de nieuwe trend. Aan het begin van 2014 zijn alle experts het daarmee wel eens. McKinsey publiceerde een rapport vol met innovaties die mogelijk worden met big data. DHL kwam met een inspirerende toekomstvisie op wereldwijde logistieke dienstverlening. De SHBC bank ging zelfs nog een stap verder. Het bankbedrijf wordt de nieuwe ketenregisseur van wereldwijde goederenstromen.

Geld verdienen

Maar, wie verdient er nu eigenlijk geld met big data? Veel van de big data zijn open data; ze zijn voor iedereen beschikbaar. Een bezoek aan Meteo Consult eind vorig jaar opende mijn ogen voor de echte kansen.

De weermannen en -vrouwen

Meteo Consult is onderdeel van de MeteoGroup, het grootste private weerbedrijf in Europa. Het bedrijf combineert ervaring en wereldwijde aanwezigheid met lokale expertise om klanten uiterst nauwkeurige weerdiensten op maat te bieden.

Het maken van een weersvoorspelling gaat steeds makkelijker, en vooral met minder mensen. Computersystemen hebben het werk overgenomen van Jan Pelleboer. Het weer voorspellen is een kwestie van het interpreteren van big data. En, dan bedoel ik echt BIG data. Honderdduizenden sensoren in satellieten, vliegtuigen, schepen, radarstations, ballonen en weerstations op het land en de zee geven vol continue informatie over het actuele weer.

Open data

Supercomputers van de European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) verzorgen de voorspellingen op van basis van die honderdduizenden sensoren. Alle data in de weersketen zijn gestandaardiseerd. De informatie is geweldig betrouwbaar. Het speelveld voor alle weersbureaus is daarmee gelijk. Hoe kun je je dan als weerbedrijf nog onderscheiden?

Verbeteren voorspelling

De betrouwbaarheid van een voorspelling is belangrijk. Hoe voorkom je dat een containerschip in een storm terecht komt en weet je zeker dat de komende weekend aan de slag kan om nieuw asfalt te leggen. Die betrouwbaarheid kan zelfs van levensbelang zijn. Dat heeft de storm die aan vijf mensen het leven kostte bij Pukkelpop aangetoond.

De weersdeskundigen werken eerst aan het steeds beter maken van de voorspelling. Uit elke foute voorspelling wordt geleerd wat er niet goed ging. Vervolgens worden de methodieken aangepast. De informatie en de voorspellingen die ze daarmee doen, zijn dus net iets beter dan die van de concurrenten.

Valoriseren

De weersdeskundigen verrijken vervolgens de voorspelling door de informatie op maat aan te bieden aan bijvoorbeeld scheeprederijen, organisatoren van evenementen, bouw, land- en tuinbouw en waterbeheer. Die informatie is klanten veel waard.

Meteoconsult helpt bijvoorbeeld rederijen hun vloot optimaal te benutten door aan de hand van gedetailleerde en nauwkeurige weersinformatie de optimale route te berekenen en maximale scheepsprestaties te realiseren.

Vier lessen

Big data zijn op zichzelf niets waard. Er zijn vier voorwaarden om die big data wel waardevol te maken.

Zorg eerst voor ‘data alignment’. Data zijn betrouwbaar als iedereen, op hetzelfde moment, hetzelfde meet. Ten tweede, verbeter de kwaliteit van voorspellingen. Ten derde, laat het werk aan de steeds slimmere systemen zelf over. Tenslotte, verrijk die informatie voor specifieke gebruikersgroepen die veel waarde hechten aan die informatie.

Transparantie in ketens is de nieuwe norm. De informatie die uit die ketens komt, is alleen maar waardevol als je daarmee slimmer omgaat dan je concurrenten. Dat vraagt om de slimste mensen in de organisatie en die zijn schaars.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter 

Bron: www.delaatstemeter.com