1. Zoek het dicht bij huis

Onderzoek je financiële software. Daar begint het leven van je verkoopfacturen. Wat voor mogelijkheden biedt deze leverancier je? Reeleezee, Twinfield, Exact Online en veel andere online software bieden al standaard de mogelijkheid om facturen in PDF te printen en ze ook te verzenden in UBL.

Is e-factureren nog niet standaard opgenomen, kijk dan of er een module beschikbaar is, of beschikbaar komt. En zo zijn er ook boekhoudpakketten die je helpen je papieren inkoopfacturen te digitaliseren.

2. Functionaliteiten

Veel is niet altijd goed. Bedenk voor je zelf welke functionaliteiten je minimaal nodig denkt te hebben. Maak een duidelijk onderscheid tussen wat echt nodig is en wat leuk is voor erbij. Zoek uit of je met minder functionaliteiten ook minder hoeft te betalen.

3. Bedrijfsgegevens

Wie is de leverancier, hoe is hij bereikbaar en wat is er over hem bekend bijvoorbeeld via openkvk.nl? Is het bedrijf met duidelijke focus op dit terrein, of is het een hobby project waarbij met WordPress, een website template, een e-billing plugin en e-commerce plugin in een halve dag een online e-factureren applicatie in elkaar is gedraaid?

4. Productgegevens

Is het duidelijk wat je krijgt en wat het dan kost? Nu en in de toekomst. Vraag een duidelijk overzicht van wat het je gaat kosten. Hieronder een overzicht van wat je tegen kunt komen:

– eenmalige (installatie)kosten
– licentievergoeding per maand/kwartaal/jaar
– prijs per tik/betaling/maand/kwartaal/jaar
– consultancy
– extra kosten

5. Contractduur en andere voorwaarden

Hoe lang zit je minimaal aan de leverancier vast? 1 jaar, 3 jaar of maximaal 1 maand?
En hoe zit dat met de opzegtermijn als je toch wil (of moet) overstappen op een andere leverancier?

6. Eigendom

Wie is er eigenaar van de gegevens? Ben jij dat? Of zijn de gegevens van de leverancier waar je gebruik van maakt? Mag de leverancier jou gegevens gebruiken om er nog eens aan te verdienen? En zo ja, wil je dat?

7. Opslag en exporteren

Is er een archieffunctie. En tot hoever terug in de tijd gaat het archief? Soms gaat een archief maar tot maximaal 6 maanden terug. Kan je je factuurgegevens en andere gegevens dan exporteren, om er toch over te kunnen beschikken?

8. Privacy en vertrouwelijkheid

Wat heeft de leverancier te zeggen over privacy en vertrouwelijkheid? Wordt je afgewimpeld/genegeerd omdat hij vindt dat je dan toch echt lastige vragen gaat stellen.
Of is hij bereid daar ook echt antwoord op te geven, liefst nog voordat je klant bent?

9. De toekomst

Stel dat je bij een dienstverlener zit die nu biedt wat je op dat moment nodig hebt. Maar hoe zit dat in de toekomst? Is er informatie of een weblog waarin duidelijk wordt dat ze zich nog steeds aan het ontwikkelen zijn? Is de laatste update 2 jaar geleden geweest, dan moet je je afvragen of dit zo’n goed idee is.

10. Helpdesk

Als je klant bent mag je meer verwachten dan alleen maar tegen betaling gebruik maken van hun diensten. De helpdesk is net zo belangrijk. Offline of online, dat maakt niet uit. Als je maar geholpen wordt.

Conclusie

Als je een factuur verstuurt, dan ben je verantwoordelijk voor die factuur. Tenminste 7 jaar lang. Als je gebruik gaat maken van een leverancier, is het belangrijk op zoek te gaan naar een betrouwbare leverancier. Op www.keurmerkefactureren.nl staan leveranciers die zich hebben verbonden aan de kwaliteitscriteria van het Keurmerk E-factureren.

Bron: Platform ELFA