De crisis houdt aan en dat vraagt om een paradigmashift van ondernemers en managers. De uitdagende economische tijden zorgen ervoor dat financiering, naast het binnenhalen van omzet, voor veel bedrijven momenteel een grote uitdaging is.

Voldoende werkkapitaal is van levensbelang voor de continuïteit en vitaliteit van de onderneming. Voldoende werkkapitaal waarborgt dat er financiële ruimte wordt gecreëerd voor verdere groei van de onderneming.

Waarom is werkkapitaal in de meeste organisaties nog steeds iets van de operatie en wordt het in “kringen” afgedaan als debiteuren sneller incasseren, crediteuren later betalen en voorraden verkleinen? Hoe krijgen we werkkapitaal op de strategische agenda van de beslissers binnen organisaties? Wat is nodig door te kunnen dringen tot de boardroom van bedrijven?

Vorige week las ik een quote over afvallen “What you eat in privat, you wear in public!”. Hoe veel duidelijker kun je het nog maken? Als we het werkkapitaal in onze organisaties vastzetten binnen de processen inkoop, verkoop en productie en niet optimaal benutten dan zien we dat achteraf terug in onze jaarcijfers, in onze balans, maar dat is altijd achteraf. Wanneer we dit willen voorkomen, verbeteren of optimaliseren dan zal werkkapitaal onderdeel moeten uitmaken van de bedrijfsstrategie.

Om inzichtelijk te krijgen waarom organisaties dit niet, of soms juist wel doen, is onderzoek nodig. Daarvoor doe ik graag een beroep op u. Wanneer u vragenlijst “Onderzoek Werkkapitaal” invult  draagt u uw steentje bij aan het benodigde inzicht om werkkapitaal strategisch op de kaart te zetten.

De uitslagen uit dit veldonderzoek en mijn literatuurstudie zullen worden verwerkt in het wetenschappelijke boek: “Strategisch Werkkapitaal” dat verschijnt op de negende editie van de Credit Expo op donderdag 7 november 2013 in het Nieuwegein Business Center. Alvast bedankt voor uw medewerking!

Bron: www.creditexpo