Na jaren van crisis, hebben bijna twee miljoen particulieren en duizenden ondernemers te maken met problematische schulden.

Dit leidt tot hoge kosten voor het bedrijfsleven, meer schulden voor debiteuren, lage incassoresultaten en vaak beëindiging van de relatie. Vragen deze feiten om een andere aanpak van creditmanagers?

Mijn naam is Omid Haidari en ik studeer Bedrijfskunde MER aan De Haagse Hogeschool. Tijdens mijn stage zal ik naast de reguliere werkzaamheden vooral bezig zijn met een onderzoeksopdracht.

Met mijn onderzoek wil ik een duidelijk beeld schetsen over de visie die het Nederlandse bedrijfsleven heeft op Sociaal Incasseren. Om antwoord op deze vraag te kunnen krijgen, dienen de volgende onderwerpen te worden onderzocht:

  • Wat verstaat een creditmanager onder Sociaal Incasseren?
  • Wordt er in Nederland door creditmanagers Sociaal Incasseren toegepast?
  • Welke ervaringen heeft het Nederlandse bedrijfsleven met Sociaal Incasseren?
  • Aan welke criteria zou Incasseren/Sociaal Incasseren moeten voldoen?

Sociaal Incasseren is een relatief nieuw begrip en verdient een kritische analyse. Het doel van dit onderzoek is om de denkwijze en werkwijze van creditmanagers in beeld te brengen met als uitgangspunt de bestaande incassomethode versus Sociaal Incasseren. Waarom kiest een creditmanager voor de bestaande incassomethode of juist voor Sociaal Incasseren en wat zijn dan de resultaten van beide methoden tegen elkaar afgezet?

Het onderzoek zal ongeveer 10 minuten van uw tijd in beslag nemen. Er zal betrouwbaar met uw gegevens worden omgegaan en de resultaten worden geheel anoniem verwerkt. De enquêtevragen zijn tot stand gekomen naar aanleiding van een vooronderzoek onder een select aantal creditmanagers in verschillende sectoren.  Als deelnemer ontvangt u als eerste de resultaten van het onderzoek, zodat u uw situatie met die van anderen kunt vergelijken.

button

Bron: www.Creditexpo.nl