Nederland telt naar schatting 1,4 miljoen huishoudens die te maken hebben met risicovolle of problematische schulden. Dat betekent dat er veel facturen zijn die via betalingsregelingen voldaan moeten worden. Het treffen van regelingen werkt over het algemeen goed. Door een samenloop van omstandigheden resteren er echter ook schulden die pas worden aangepakt op het moment deze feitelijk al geëscaleerd zijn.

Het gevolg is dat er veel tijd besteed wordt om de betalingsachterstand op te lossen, hetgeen de kosten voor de consument die met betalingsachterstanden te maken heeft uiteindelijk hoger maakt. De interessante uitdaging is om met huishoudens met schulden zo snel mogelijk in contact te komen en passende regelingen te treffen. Is dat haalbaar? Er is nu een initiatief dat het mogelijk zal maken om problematische schulden vroeg te signaleren, alle betrokken partijen bij elkaar te brengen en zo escalatie te voorkomen. In dit interview legt Maurits Smit, Director van het nieuwe platform BringWay,  uit hoe dit werkt.

Wat maakt BringWay uniek?

Maurits: “In Nederland is er op dit moment geen adequate oplossing om dreigende schulden in een vroeg stadium te signaleren. Het is daardoor lastig een inschatting te maken welke consumenten mogelijk in financiële problemen gaan komen en individuele betalingsregelingen te treffen.

Met behulp van het platform willen we het moment waarop we schulden en betalingsproblemen kunnen signaleren significant vervroegen. Uiteraard is er dan nog steeds een schuld die voldaan moet worden. Het grote voordeel is dat de schuld in omvang en bijkomende kosten niet onnodig oploopt. Daardoor wordt het een stuk makkelijker om het totale bedrag binnen een redelijke termijn te incasseren. BringWay is daarmee een platform dat de negatieve spiraal doorbreekt. Schulden worden opgelost en dat is goed nieuws voor alle betrokkenen.

Ik denk dat partijen die enkel een harde manier van incasseren hanteren terrein zullen verliezen. Er zal steeds vaker op zorgplicht van schuldeisers gewezen worden. De harde wijze van incasseren zal niet lang stand gaan houden, omdat het niet meer aansluit bij de maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten op het gebied van schuldpreventie. Ik denk dat de beweging die BringWay maakt de juiste is. BringWay staat voor zo vroeg mogelijk signaleren, voorkomen en oplossen.“

 “Inspelen op gezamenlijke behoeften

Kun je wat verder ingaan op het gegeven dat het voor iedereen goed nieuws is?

Maurits: “Wij hebben gezien dat alle partijen die te maken hebben met dreigende schuldensituaties zoeken naar mogelijkheden om op een meer proactieve manier tot een snelle oplossing te komen. Het huidige systeem is ingesteld op een reactieve markt.

Door te late opvolging, een gebrek aan coördinatie én een gebrek aan een goed platform dat deze opvolging en coördinatie ondersteunt, komen partijen niet vroegtijdig samen. Zo blijven er kansen liggen om betalingsachterstanden vroegtijdig op een constructieve wijze en efficiënt op te lossen.”

Hoe denken jullie een efficiencyslag te maken?

Maurits: “Door een onafhankelijk digitaal platform te creëren waarop zowel schuldeisers, schuldhulpverleners als mensen met dreigende problematische schulden zich kunnen aansluiten, is het mogelijk een grote efficiencyslag te maken. Alle partijen profiteren doordat alles efficiënt digitaal wordt geregeld.

Voor de schuldhulpverlenende instantie werkt het platform efficiëntieverhogend en tijdbesparend, omdat je alle communicatie tussen schuldeisers, schuldhulpverleners en mensen met betalingsachterstanden digitaal kunt laten verlopen en je daardoor veel sneller kunt schakelen. Dit helpt te voorkomen dat schulden verder escaleren. Daardoor werkt het platform ook preventief.”

Is dit een duurzame oplossing voor consumenten?

Maurits: “Het voordeel voor de schuldeisers is dat niet elke schuldeiser afzonderlijk naar een dossier hoeft te kijken, veel efficiënter dus. Door de gecoördineerde aanpak zal bovendien de uitkomst veel duurzamer zijn Dit zal leiden tot een directe én indirecte kostenbesparing voor de schuldeiser. Dit is een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de huidige situatie.

Schuldhulpverleners zien vaak  dat klanten met schulden pas in zicht komen als de betalingsproblemen al groot zijn. Een grote uitdaging daarbij is onder andere de toegankelijkheid van hulp bij financiële vragen. Mensen met schulden melden zich nu vaak pas aan voor hulp als de zaak volledig is geëscaleerd. Onderzoek toont aan dat er gemiddeld vijf jaar zit tussen de eerste betalingsachterstand en het moment van aanmelding bij een schuldhulpverlenende instantie. Bovendien voldoen veel mensen niet aan de strenge eisen om voor schuldhulpverlening in aanmerking te komen.  Dat kan voor grote problemen zorgen, want als je gedwongen wordt om je huis te verkopen als dit onder water staat, dan nemen de schulden en bijkomende problemen juist nog verder toe. Denk daarbij ook aan de extra kosten van dagvaardingen, beslaglegging en tal van andere zaken die de persoonlijke en financiële situatie van de schuldenaar verder verergeren. Dat willen we vanaf nu allemaal voorkomen.”

Vanaf wanneer kunnen partijen profiteren van het BringWay platform?

Maurits: “Het platform zal in de loop van het vierde kwartaal 2017 operationeel zijn. DirectPay is de eerste partij die zich aansluit aan de schuldeiserskant. Tegelijkertijd nodigen we alle schuldhulpverlenende instanties en andere schuldeisende organisaties in Nederland uit om zich bij het BringWay platform aan te melden.

De effectiviteit van het platform neemt aanzienlijk toe als er zoveel mogelijk partijen deelnemen. Dat is dan ook onze ambitie.”

Is het BringWay platform ook direct toegankelijk voor consumenten?

Maurits: “Consumenten met (dreigende) problematische schulden kunnen ook gebruik maken van het platform van BringWay. De consument die aan kan tonen problematische betalingsachterstanden te hebben, kan aangeven dat hij of zij op korte termijn niet aan zijn of haar betalingsverplichtingen kan voldoen. Hierna kan desgewenst meteen adequate hulp worden gezocht in de vorm van begeleiding door een geschikte partij in de buurt van de consument. Bovendien kunnen alle bij BringWay betrokken schuldeisers maatregelen nemen waardoor er geen onnodige kosten meer in rekening worden gebracht. Door de gecoördineerde aanpak kan dan ook bij de uitvoering van de overeenkomst rekening worden gehouden met de financiële situatie van de consument.”

Wat is je ambitie?

Maurits: “Het is misschien een beetje utopisch, maar wij hopen uiteindelijk dat als mensen het over schulden hebben, ze dit direct in verband brengen met het BringWay platform. Zowel vanuit de schuldhulpverlener als de schuldeiser en de consument. Het platform heeft de potentie een synoniem te zijn voor efficiënte verwerking van gegevens rondom schulden en het voorkomen hiervan. Hierdoor komen latente financiële problemen eerder in beeld en kunnen deze sneller opgelost worden.

Het platform draagt ook bij aan een betere afstemming tussen vraag van klanten en aanbod van leveranciers. Zo voorkom je dat klanten producten afnemen, waarvan je zou kunnen weten dat ze die zich eigenlijk niet kunnen veroorloven. Het is voor alle betrokken partijen maatschappij fantastisch als we dit kunnen realiseren. Wij gaan er in ieder geval voor.”

Wilt u meer weten over dit platform? BringWay is als exposant aanwezig op Credit Expo 2017 op donderdag 2 november aanstaande in Nieuwegein. U vindt BringWay bij standnummer NB.45. Mis het niet! 

Bron: Credit Expo