Grote hoeveelheden mails versturen lijkt zo eenvoudig, maar laat je niet zomaar aan iedereen over. Er zijn steeds meer factoren die bepalen of berichten wel of niet goed aankomen. Uit gegevens van Return Path blijkt dat de wereldwijde inbox placement rate in het 2e kwartaal van 2016 daalde van 81 naar 76 procent. Je moet dus van veel markten thuis zijn om de inbox van de klant te bereiken.

Grote email providers zoals Google zijn constant bezig met het verbeteren van de gebruikservaring. Dat is goed nieuws voor eindgebruikers, maar ook voor verzenders. Omdat er met steeds meer factoren rekening moet worden gehouden, valt het op als mail wél netjes aankomt en biedt het ontvangers de gelegenheid om eenvoudig te beoordelen dat de mail legitiem is.

Reputatie

Vertrouwen van klanten is dus superbelangrijk want bedrijven leven bij de gratie van hun klanten. Vertrouwen bouw je op door goede klantervaringen en het algemene merkbeeld. Hoe tevredener klanten zijn, hoe beter het imago, de klantretentie en de klantwaarde (customer lifetime spent). Email fraude kost miljoenen en kan vernietigend zijn voor de merkwaarde en reputatie van bedrijven. Maar liefst 42% van de mensen zegt dat het vertrouwen in een merk daalt na het ontvangen van onbetrouwbare mail. Zie dat maar weer eens op te bouwen.

Fraude uit de wereld helpen is niet mogelijk. Afschrikken en maatregelen nemen wel. Daarom zou elke verzender van email een DMARC-policy moeten instellen. Hiermee maak je de afzender controleerbaar voor de ontvanger. Het geeft vertrouwen en zorgt voor positieve klantbeleving. Om gebruik te maken van de voordelen van DMARC moet je ook de authenticatiemethoden goed op orde hebben. Voor domein-bescherming versturen we mails volgens SPF en met DKIM. Deze technieken zijn effectief en essentieel voor het afleveren van goede mail.

Email expertise

De gevolgen van beperkte en achterhaalde kennis zijn vaak schadelijk voor de afleverratio van emails. Als iets niet tot de dagelijkse bezigheden behoort, ontbreekt vaak de kennis en de tijd om écht te weten hoe het werkt. Laat staan om overal van op de hoogte te zijn of om alle updates bij te benen. Wijzigingen van email providers worden niet altijd officieel bevestigd, of alleen opgepikt door experts. Updates en veranderingen zorgen er voor, dat er steeds beter onderscheid gemaakt kan worden tussen slechte en goede mail. Gelukkig maar, want het percentage slechte mail ten opzichte van goede mail loopt maar op en op.

Het wordt dus nóg belangrijker om goede mail geheel volgens de regels te versturen als “beste jongetje van de klas”. Wij zijn dagelijks bezig met email en kennen de spelregels van mailbox providers. Ons implementatie team heeft diepgaande kennis van spamfilters, IP-adres- en email server reputatie, authenticatie, encryptie en ga zo maar door. Onze verzenders zijn dus verzekerd van expertise. Met als resultaat: betere afleverpercentages, een groter bereik, snellere betalingen en een hoge waardering van ontvangers én verzenders.

Bron: AcceptEmail