De stijgende welvaart in China drijft steeds meer Chinezen over de landsgrenzen en zorgt voor een stevige impuls in de verkoop van luxe Europese goederen.

Vooral cosmetica en parfum, horloges, tassen en kleding zijn gewilde goederen van Chinezen die het buitenland bezoeken. Ruim 70% van de Chinese consumenten in de middenklasse maakt inmiddels buitenlandse reizen, een stijging van bijna 20% vergeleken met 2008. Ruim 70% van hen schaft tijdens de reis luxegoederen aan. Het meeste geld wordt uitgegeven aan horloges, gevolgd door cosmetica en parfum en tassen.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘The Global China Luxury’ van KPMG naar het koopgedrag van de Chinese consument en de invloed van het internet hierop. “Ondanks de wereldwijde crisis en de invloed daarvan op de verkoop van luxegoederen, blijven de uitgaven van Chinezen aan consumentenproducten en met name luxe artikelen stijgen”, zegt Jasper de Grauw, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor Consumer Markets.

De Grauw: “Het aandeel van de Chinezen in de wereldwijde verkoop van luxe artikelen neemt dan ook gestaag toe. Vooral Chinezen in de middenklasse hebben steeds meer te besteden en geven steeds meer geld uit aan luxe goederen.”

Het internet wordt voor de Chinese consument een steeds belangrijkere bron van informatie als het gaat om luxe goederen. Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat 70% van alle potentiële Chinese kopers zich ten minste eenmaal per maand op het internet begeeft op zoek naar luxe producten. Dat betekent dat ook het aantal internetaankopen fors toeneemt.

Van de onderzochte consumenten geeft 40% aan dat zij van plan zijn producten via het internet aan te schaffen. Vooral de mogelijkheid om producten te vergelijken en het product goedkoper te kunnen aanschaffen maken het internet in de ogen van de Chinees steeds aantrekkelijker. Belangrijke obstakels bij het doen van een internetaankoop vormen de gebrekkige controle op de echtheid van het product, het ontbreken van service na de aankoop en twijfels over de veiligheid van het betalingssysteem.

De Grauw: “De Chinese consument blijkt zich ook steeds vaker te mengen in online forums en mee te discussiëren als het om luxegoederen gaat. Traditionele verkoopkanalen, zoals de fysieke winkel, televisiereclames en advertenties in dagbladen en tijdschriften, krijgen dan ook steeds minder grip op de Chinese consument. De officiële websites van merkleveranciers krijgen daarentegen een steeds grotere invloed op het koopgedrag.”

“Het is duidelijk dat het koopgedrag van de Chinese consument in hoog tempo verandert en dat de opkomst van de digitale en sociale media ervoor zorgt dat hij in toenemende mate geconfronteerd wordt met luxegoederen”, zegt De Grauw. De Grauw: “Luxegoederen worden in China nog altijd als een statussymbool gezien. Het bezit zegt iets over de kwaliteit van het leven, over het succes, over de goede smaak en de modegevoeligheid. Bijna 60% geeft dan ook de voorkeur aan topmerken en bijna 70% is bereid om meer te betalen voor een gerenommeerd merk.

Ruim 30% van de consumenten geeft aan dat de aankoop van luxegoederen wordt gedreven door status. Bijna 30% vindt dat de aankoop van luxe goederen gerechtvaardigd uit het oogpunt van zelfbeloning. Chinezen associëren landen in toenemende mate met bepaalde producten. Zo moeten cosmetica en parfum, tassen en kleding uit Frankrijk komen, auto’s uit Duitsland en moeten horloges van Zwitserse makelij zijn. Alcohol moet vooral uit China komen.”

Bron: KPMG